پنجشنبه, ۷ مهر ۱۴۰۱ / قبل از ظهر / | 2022-09-29
کد خبر: 35439 |
تاریخ انتشار : ۰۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۴ |
2 بازدید
۰
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

امام باقر علیه السلام فرمـودند که حضـرت سـجاد علیه السلام بـه فرزنـدانشان چنـین مى گفـتند: از دروغ بپرهیزید، چه دروغ کوچک و چه دروغ بزرگ در امورى جدّى و چه دروغ بزرگ در امورى جدّى و چه دروغ بزرگى در امورى جدّى و خواه به شوخى زیرا، وقتى انسان در کارهاى کوچک دروغ بگوید بر گفتن دروغ هاى بزرگ، گستاخ می شود.

چهل حدیث از امام سجاد(ع)

به گزارش خبرنگار جی پلاس، بنا بر قولی امام سجاد علیه السلام در بیست و پنجم ماه محرم به شهادت رسید. به همین مناسبت چهل حدیث از ایشان منتشر می شود:

حدیث اول: تقـوا معیار ارزیـابى

قالَ السَّجادُ علیه السلام:

لایَقِلُّ عَمَلٌ مَعَ تَقْوی وَکَیْفَ یَقـِلُّ مایُتقَبَّلُ.

[تحف العقول، ص ۳۱۸.]

امام سجاد علیه السلام فرمود: کارى که با تقوا همراه باشد اندک نیست، چگونه مقبول خـدا قرار گرفته، انـدک محسـوب شـود.

حدیث دوم: خرسـندى از گـناه

وَ قالَ السَّجادُ علیه السلام:

اِیـّاکَ وَالاِْبْتـِهاجَ بالِذَّنْبِ، فاِنَّ الاِْبْتِهاجَ بِهِ اَعْظَمُ مِنْ رکُوُبِهِ.

[کشف الغمه، ج ۲، ص ۱۰۸.]

امام چهارم علیه السلام فرمود: مبادا به گناهى که انجام داد اى خوشحال باشى، زیـرا اظـهار شـادى به خـاطـر گـناه از انجام آن «گناه» بزرگتر است.

حدیث سوم: آبـروی پیـامبر صلی ‌الله‌ علیه‌ و آله

وَ قالَ السَّجادُ علیه السلام:

ما اَکَلْتُ بِقِرابَتى بِرَسُولِ اللّه ِ شَیْئا قَطُّ.

[کشف الغمه، ج ۲، ص ۹۳.]

امام سجاد علیه السلام فرمود: هیچگاه به دلیل انتساب به پیامبر خدا صلی الله علیه و آله چـیزى نخــوردم «و از آبروى آن بزرگوار به سود خود استفاده نکردم».

حدیث چهارم: درخـواست از خــدا

وَ قالَ الاِْمامُ السَّجادُ علیه السلام:

وَیْحَکَ اَفى حَرَمِ اللّه ِ اَسْأَلُ غَیْرَاللّه ِ عَزَّوَجَلَّ؟!! اِنّی آنِفُ اَنْ اَسْأَلَ الدُّنْیا خالِقَها، فَکَیْفَ اَسْأَلُها مَخْلُوقا مِثْلی؟!

[بحارالانوار، ج ۴۶، ص ۶۴.]

کسی به حضرت فرمود: حال که ولید بن عبدالملک در مکّه است، نزد او برو و از او بخواه در مورد تولیّت اوقاف و صدقات علی بن ابی طالب علیه السلام از تو حمایت کند. امام چهارم فرمود: بیچاره! در حرم خدا از غیرخدا چیزی درخواست کنم؟!! براستی من خوش ندارم که از آفریننده جهان، دنیا را درخواست کنم، چگونه آن را از مخلوق مانند خود درخواست نمایم.

حدیث پنجم: آمـادگى بـراى مـرگ

وَ قالَ الاِْمامُ زَیْنُ العابِدینَ علیه السلام:

اِنَّـما الاِْسْتِـعْدادُ لْلِمَوْتِ تَجنُّبُ الْحرامِ وَبَذْلُ النَّدی فى الْخَیْرِ.

[بحارالانوار، ج ۴۶، ص ۶۶.]

امام زین العابدین علیه السلام فرمود: بـراسـتى آمـادگى براى مـرگ، دورى از حرام و بذل و بخشش در کار خیر است.

حدیث ششم: خواسـتگارى حورالعین

عَنْ اَبی عَبْداللّه : قالَ:

اِنَّ عَلَّى بَنُ الْحُسینِ صَلَواتُ اللّه ِ عَلَیْهِما اِسْتَقْبَلَهُ مَـوْلىً لَهُ فى لَیْـلَهٍ بارِدَهٍ وَعَلَیْهِ جُبـَّهُ ومُطْرَفُ خَزٍّ وَعَمامَهُ خَزٍّ وَهُوَ مُتَغَلِّفٌ بالْغالِیَهِ فَقالَ لَهُ جُـعِلْتُ فَداکَ فى مِثْلِ هذه الساعَهِ عَلى هذهِ الْهَیْئَه اِلى اَیْنَ؟ قـالَ: فَـقالَ: اِلی مَسْـجِدِ جَدّی رَسُـولِ اللّه ِ صلی الله علیه و آله اَخْطُبُ الْحُورَ العینَ اِلَی اللّه ِ عَزَّوَجَلّ.

[بحارالانوار، ج ۴۶، ص ۵۹.]

امام صـادق علیه السلام فرموده است: یکى از غلامان امام چهارم آن بزرگوار را در شبى خنک دید. که لباس خَزّ، روپوش «پالتو» خَزَّ و عمّامه خزّ «گرانبهائى» پوشیده و غرق بوى خوش است. به حضرت فرمود: این موقع شب با این لباس به کجا می روید؟ امام صادق علیه السلام فرمود: امام سجاد علیه السلام چنین پاسخ داد: به مسجد جدّم رسول خدا صلی الله علیه و آله می روم تا از خدای عَزَّوَجَلَّ حورالعین را خواستگاری کنم!

حدیث هفتم: سـه هشـدار

وَ قالَ الاِْمامُ السَّجادُ علیه السلام:

اِیّـاکُمْ وَصَحْـبَهَ الْعاصـینَ وَمَعُونَهَ الظالِمینَ وَمجاوِرَه الْفاسقینَ اِحْذَروُا فِتْنَتَهُمْ وَتَباعِدُوا.

[الروضه من الکافى، ص ۱۶.]

امام سجاد علیه السلام فرمود: هـشدار، از همنشـینى گنـاهـکاران و یارى ستمگران و همسایگى بدکاران بپرهیزید، از فتنه آنان برحذر باشید و از ناحیه آنان دور شوید.

حدیث هشتم: حسـابرسى قیـامت

وَ قالَ الاِْمامُ السَّجادُ علیه السلام:

اِعْـلَمُوا عِبـادَ اللّه ِ اَنَّ اَهْـلَ الشِّرْکِ لایُنْصَبُ لَهُمْ اَلمَوازینَ وَلایُنْشَرُ لَهُم الدَّواوینَ وَاِنمّا یُحْشَرُونَ اِلى جَهَنـَّمَ زُمَرا وَاِنمّا نَصْبُ الْمَوازینَ وَنَشْرُ الدَواوینَ لاَهِـلِ الاِسْلامِ.

[الروضه من الکافى، ص ۷۵.]

امام سجاد علیه السلام فرمود: بندگان خدا! دانستن، بپاداشتن میزان و گشودن دیوان اعمال برای مشرکان نیستند آنها دسته جمعی به سوی جهنّم محشور می شوند. نصب میـزان و باز کـردن دفتر اعـمال ویژه اهل اسـلام است.

حدیث نهم: انس بـا قـرآن

وَ عَنِ الاْمامُ السَّجادُ علیه السلام کانَ یَقُول:

لَوْماتَ مَنْ بَیْنِ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ لَمَا اسْتَوْحَشْتُ بَعْدَ اَنْ یَکُونَ الْقُرآنُ مَعى.

[الانوار البهیّه، الشیخ عباس القمی ص ۹۴، منشورات الشریف الرضی قم. اصول کافى، ج ۲، ص ۶۰۲.]

ام زین العابدین علیه السلام فرمود: اگر همه آنها بین مشرق و مغرب هستند، بمیرند، تا وقتى قرآن با من باشد، احساس تنهائى دارم.

حدیث دهم: پـاس حرمـت مــادر

قَیلَ «للسَّجاد» علیه السلام اِنَّـکَ اَبَـرُّ الناسِ وَلاتَاکُلُ مَعَ اُمِّـکَ فی قَصْـعَهٍ وَهِیَ تُـریدُ ذالِکَ. قالَ:

اَکْرَهُ اَنْ تَسْبِقَ یَدِیَ اِلی ما سَبَقَتْ اِلَیْهِ عَیْنُها فَـاَکُونَ عاقَّـا لَهـا.

[الانوار البهیه، ص ۱۰۰.]

به امام سجـاد علیه السلام گفتند: شما که نیکوکارترین مردمی، چرا همراه با مادرت از یک کاسه غذا از خورى و حال این که مادرت بدین کار مایل است. فرمود: می ترسم دستم به سوى لقمه اى پیشى بگیرد که قبلاً او بداند چشم دوخته است و بدین گونه حق او را رعایت نکنم.

حدیث یازدهم: ظلم بـر بیکسـان

وَ قالَ السَّجادُ علیه السلام:

یـابُنّـى ایّاکَ وَظُلْمَ مَنْ لایَجِدُ علیکَ ناصِرا اِلاّ اللّه .

[اصول الکافى، ج ۲، ص ۳۳۱.]

امام سجاد علیه السلام فرمود: فرزنـدم! بپرهـیز از سـتم بر کسى که یاورى جز خدا ندارد.

حدیث دوازدهم: از دست دادن دوسـتان

وَ عَنْ زَینِ العابِدین علیه السلام کانَ یَقُول:

فَـقْـدْ الاَْحِبَّـهِ غُـرْبَـهٌ.

[کشف الغمه، ج ۲، ص ۷۵ و ۱۰۲.]

امام زین العابدین علیه السلام فرمود: از دست دادن دوســتان نـوعى «غریبى» اسـت.

حدیث سیزدهم: آفـرین به سـائل

وَکانَ اِذا اَتاهُ السائِلُ یَقُول:

مَرْحَبا بِمَنْ یَحْمِلُ لی زادی اِلیَ الآخِرَه.

[کشف الغمه، ج ۲، ص ۷۶.]

وقتی نیازمندی به نزد او می آمد چنین گفت: آفریـن و خوشـآمد! بـه کسى کـه توشه ى مرا به سوى آخر حمل مى کند.

حدیث چهاردهم: صـدقه مخـفیانه

قالَ اَبُوحَمزَه الثُّمالى:

کانَ زینُ العابِدین یَحْمِلُ جِرابَ الخُبزِ عَلى ظَهْرِه بَلَّیْلِ فَیَتَصَّدَقُ بِهِ وَیَقُول: اِنَّ صَدَقَیْتَقَیْفَهَ السِّرِّ.

[کشف الغمه، ج ۲، ص ۷۷.]

ابوحمزه ثمالی نقل کرده که امام زین العابدین کیسه نان را به دوش می گرفت و شبانه صدقه می داد و می گفت: براستی صدقه پنهانی خشم خدا را فرومی نشاند.

حدیث پانزدهم: اوج ایمــان

وَ قالَ السَّجادُ علیه السلام:

الرِّضا بِمَکْرُوهِ الْقَضاءِ اَرْفَعُ دَرَجـاتِ الْیَقینِ.

[تحف العقول، ص ۳۱۸.]

امام سجاد علیه السلام فرمود: خوشنودى به قضاى ناخوشایند الهى عالى ترین پایه هاى ایمان و ایمان است.

حدیث شانزدهم: موسی و فرعون در اسلام

وَ قالَ سیّدُ العابِدین علیه السلام:

وَالذّىَ بَعَثَ مُحمَّدا بِالْحَقِّ بَشیرا ونَذیرا اِنّ الاَْبـْرارَ مِنّـا اهـلَ الْبَیْتِ وَشْیعَتِهِمْ بِمَنْزَلَهِ مُوسى وشیعَتِهِ وَاِنّ عـَدُوَّنـا وَاَشْیـاعَهِمْ بَمْنِزِلَهِ فِرْعَوْنَ وَاَشْیاعِهِ.

[مجمع البیان، ج ۷، ص ۲۳۹.]

امام زین العابدین علیه السلام فرمود: سوگند به کسى که محمّد صلى الله علیه و آله را به عنوان مژده بخش و بیم رسان برانگیخت، نیکان ما اهل بیت و پیروان ما موسى و شیعیان اویند و دشمنان ما و پیروان ایشان خصوصی فرعون. و پیروان آنان می شوند.

حدیث هفدهم: بی نیازی

قالَ السَّجادُ علیه السلام:

مَنْ قَنَعَ بِما قَسَّمَ اللّه ُ لَهُ فَهُوَ مِنْ اَغْنَی النـاسِ.

[کشف الغمه، ج ۲، ص ۱۰۲.]

امام چهارم علیه السلام فرمود: هر کس به تقسیم الهى قانع باشد از بى نیـازترین مـردم اسـت.

حدیث هجدهم: عظـمت انسـانها

قَیلَ «للسَّجادُ» علیه السلام:

مَنْ اَعْظَمُ النّاسِ خَطَرا، قالَ: مَنْ لَمْ یَرَیَ الدّنیا خَطَرا لِنَفْسِهِ.

[کشف الغمه، ج ۲، ص ۱۰۷.]

به امـام سـجاد علیه السلام گفتند مهمـترین مـردم کیست؟ فرمود: دنیا را مایه ارزش خود نداند.

حدیث نوزدهم: پرهـیز از گـناه

وَ قالَ السَّجادُ علیه السلام:

عَجِبْتُ لِمَنْ یَحْتَمی مِنَ الطَّعامِ لِمَضَرَّتِهِ وَلایَحْتَمی مِنَ الذَّنْبِ لَمِعَرَّتَهِ.

[کشف الغمه، ج ۲، ص ۱۰۷.]

امام سجاد علیه السلام فرمود: در شگفتم از کسى که از غذا می پرهیز تـا گـرفـتـار زیـان آن نشـود . ولى از گـناه پـرهـیز می آید کـند تا گرفتار ننگ و عر آن نگردد.

حدیث بیستم: نـگاه دوسـتانه

وَ قالَ زَینُ العابِدین علیه السلام:

نَظَرُ الْمُؤمِنِ فى وَجْهِ اخیهِ الْمُؤمِنِ لِلْمـَوَدَّهِ وَالمَحـَبَّهِ لَهُ عِبـادَهٌ.

[تحف العقول، علمیه اسلامیه ص ۳۳۲.]

امام زین العابدین علیه السلام فرمود: نگاه مؤمن از روى دوستى و مهربانى به سیماى برادر مؤمِنش عبادت است.

حدیث بیست و یکم: عـمل و انـگیزه

وَ قالَ زیْنُ العابِدینَ علیه السلام:

لاعَـمَـلَ اِلاّ بـالنـیَّـهِ.

[رساله نیّت: آقا جمال خوانسارى، مصباح الشریعه، محدث ارموى، ص ۵۸۶، اصول کافى، ج ۳، ص ۱۳۲.]

امام زین العابدین علیه السلام فرمود: عمـل بـدون نیّت ارزش نـدارد.

حدیث بیست و دوم: تبریـک سـلامتی

وَ قالَ السَّجادُ علیه السلام:

ما اخْتَلَجَ عِرْقٌ وَلاصُدِعَ مُؤمِنٌ اِلاّ بِذَنْبِهِ وَ مـا یَعـْفـُو اللّه ُ عَنـْهُ اَکْـثَرُ . وَکانَ اِذا رَأَی الْمَریضَ قَدْبَرَئَ قالَ: لَیُهَنِّئُکَ الطُّهْرُ مِنَ الذُّنُوبِ فَاسْتَأْنِفِ الْعَمَلَ.

[امالى مفید، ص ۴۷.]

امام سجاد علیه السلام فرمود: رگى خارج جهد، و سر مؤمنى درد نگیر، مگر به دلیل گناهش و آنچـه خـداوند عـفو مى کند بیش از آن است. وقتى امام سجاد علیه السلام مى دید که بیمارى بهبود یافته است. می فـرمــود: گوارا باد بر تو پاکی از گناهان، هم اکنون کار را از سرگیر.

حدیث بیست و سوم: هــدیه لبـاس

وَ قالَ عَلیُّ بنُ الحُسَینِ علیه السلام:

مَنْ کَسی مُؤَمِنا کَساهُ اللّه ُ مِنَ الثِیابِ الْخُضْرِ

وَقالَ فى حَدیثٍ آخَرَ: وَلایَزالُ فى ضِمانِ اللّه ِ مادامَ عَلَیْه سِلْکٌ.

[اصول کافى مترجم، ج ۳، ص ۲۹۳.]

امام سجاد علیه السلام فرمود: هرکس مؤمنی را جامه پوشاند، خداوند از جامه های سبز «بهشتی» بر او بپوشاند. و در ضمان خدا هست تا وقتى که ریشه او باقى است.

و در حدیث دیگر فرمود: تا وقتى نخى از آن جامه باقى باشد در ضمان خدا باشد.

حدیث بیست و چهارم: بهـترین مـردم

عَن اَبی حَمزَهِ الثُّمالی قالَ:

قالَ عَلیُّ بنُ الْحُسَینِ صَلَواتُ اللّه ِ عَلَیْهِما. مَنْ عَمِلَ بِما افْتَرَضَ اللّه ُ عَلَیْهِ فَهُـوَ مِـنْ خَیْـرِ النـاسِ.

[اصول کافى، ج ۳، ص ۱۲۸.]

امام چهارم فرمود: هر کس که به واجبات الهى رفتار کند از بهـتریـن مـردم اسـت.

حدیث بیست و پنجم: صـبر و ایمـان

وَ عَنِ السَّجادِ علیه السلام:

اَلصَّبْرُ مِنَ الاْیمانِ بِمَنْزِلَهِ الرَّأْسِ مِنَ الْجَسَدِ وَ لا ایمـانَ لِمـَنْ لا صَبْرَ لَهُ .

[اصول کافى، ج ۳، ص ۱۲۸.]

امام سجاد علیه السلام فرمود: «شکیبائی» نسبت به «ایمان» چـون سـر نسبت به پـیکر اسـت. و کسى که «صبر» «ایمان» ندارد.

حدیث بیست و ششم: پشـتکار

وَ کانَ عَلیُّ بُن الْحُسَینِ صَلَواتُ اللّه ِ عَلَیهِما یَقُولُ:

اِنّى لاَُحِبُّ اَنْ اُداوِمَ عَلى الْعَمَلَ وَاِنْ قَلَّ.

[اصول کافى، ج ۳، ص ۱۳۰.]

امام سجاد علیه السلام فرمود: من دوست دارم، کار «نیک» را ادامه دهم اگر چـه کم بـاشــد.

حدیث بیست و هفتم: اطـعام مـؤمن

وَ عَنْ عَلِیِّ بنِ الحُسَینِ علیه السلام قالَ:

مَنْ اَطْعَمَ مُؤمِنـا مِنْ جـُوعٍ اَطْعَمَهُ اللّه ُ مِنْ ثِمارِ الجنـَّهِ وَمـَنْ سَقى مُؤمِنـا مِنْ ظـَمَا؟ سَقاهُ اللّه ُ مِنَ الرَّحیقِ الْمَخَتُومِ. وَ مْـنَ کسـاه مِـن عُـریً کساه اللّه ُ مِنْ اسْتَبْرقٍ وَ حریرٍ.

[اصول کافى، ج ۳، ص ۲۸۸.بلاغه الامام علی بن الحسین، باب سوم، ح ۱۸، باب سوم، ح ۱۸۶.]

امام زین العابدین علیه السلام فرمود: هر کس مؤمنی را از گرسنگی سیر کند، خدایش از میوه های بهشت ​​به او بخوراند، و هر که مؤمن تشنه ای را آب دهد، خداوند از نوشابه ی سر به مهر بهشتی به او بنوشاند و هرکه مؤمنی را بپوشاند در صورتی که برهنه باشد او را از الباس استبرق و حریر پوشاند.

حدیث بیست و هشتم: حـلم و بردبـارى

عَنْ ابى حمزه عَن عَلّىِ بنِ الْحُسَینِ علیهم السلام قال:

وَدَدْتُ وَاللّه ِ اَنّى افْتَدَیْتُ خَصْلَتینِ فى الشّیَعهِ لَنا بِبْعضِ لَحْمِ ساعِدی، النَزْقَ وَقِلَّهَ الْکِتْ>

[اصول کافى، ج ۳، ص ۳۱۴.]

ابو حمزه ثمالی می‌ السلام می‌گوید، امام سجاد علیه السلام فرمود: به خدا سوگند، دوست داشتم قدری از گوشت بازویم را فدیه می دادم تا دو خصلت «تندخوئى» و «نا راز دارى» از میان شیعه برداشته شود. >

حدیث بیست و نهم: اخــلاق مـؤمن

عَنْ أبی حَمزَهَ عَنْ عَلِیِّ بنِ الحُسَین علیهماالسلام قال:

مِنْ اَخْـلاقِ الْمُؤمِـنِ، الاْنِفاقُ عَلی قَدْرِ الاْقِتـارِ وَالتَوَسُّعُ عَلی قَدِرْ عَلَسْسُعَ وَ اِنـْصِّاَف.

[اصول کافى، ج ۳، ص ۳۳۸.]

ابو حمزه ثمالی می گوید، امام سجاد علیه السلام فرمود: از جمله اخلاق مؤمن آن است که به قدر تنگدستی و توسعه خرج می کند و «بر اهل و عیال» توسعه می دهد با مردم به انصاف رفتار می کند و در سلام. کردن پیشى می گیرد.

حدیث سی ام: تعصّب ورزى چیست؟

عَنِ الزُهْری قالَ سُئِلَ عَلِیُّ بنُ الحُسَینِ علیهماالسلام عَنِ الْعَصَبِیَّهِ فَقالَ:

اَلْعَصَبِیَّهُ التّى یَأَثِمُ عَلَیْها صاحِبُها اَنْ یَرَى الرَّجُلُ شِرارَ قَوْمِهِ خَیْرا مِنْ خِیارِ قَوْمٍ آخَرینَ وَلَیْسَ مِنَ الْعَصَبِیَّهِ اِنْ یُحِبَّ الرَّجُلُ قَوْمَهُ وَلکِنْ مِنَ الْعَصَبیَهِ اَنْ یُعینَ قَوْمَهُ عَلَى الظُّلْمِ.

[اصول کافى، ج ۳، ص ۴۲۱.]

از امام زین العابدین درباره تعصّب ورزى پرسیدند، فرمودند: تعصّبى که دارند آن گناهکار مى شود آن شخص را، بَدانِ قوم خود را بهتر از نیکان قوم دیگر ببیند. دوست داشتن خویشان تعّصب نیست ولى کمک کردنِ قوم خود را در ستم کردن، تعّصب ورزى است.

حدیث سی و یکم: تـکــبّر

عَنْ اَبی حَمزَهِ الثُّمالی قالَ: قالَ عَلیُّ بنُ الحُسَینِ علیهم السلام:

عَجَـبا لِلْمُتَکَـبِّرِ الْفَخـُور، الذّى کانَ بالاَْمْسِ نُطْفَهً ثُمّ هُوَغَدَا جیفَهٌ.

[اصول کافى، ج ۴، ص ۲۰.]

ابوحمزه ثمالى گوید، امام چهارم علیه السلام فرمود: شـگـفتا از متـکبّر بـر ​​خـویش بالنـده، که دیروز نطفه «بدبو و بى ارزش» بوده و فـردا مردارى «گنـدیده» خواهـد بود.

حدیث سی و دوم: گنجیـنه‌های قـرآن

عَنِ الزُّهَری قالَ:

سَمِعْتُ عَلِیَّ بنَ الْحُسَینِ علیهم السلام یَقُول: آیاتُ الْقُرآنِ خَزائِنٌ فَکُلَّما فُتِحَتْ خَزانَهٌ ینبغی لَکَ اَنْ تَنٌ/

[اصول کافى ج ۴، ص ۴۱۲.]

زُهْری گفته است از امام زین العابدین علیه السلام شنیدم که می گفت: آیـات قـرآن، گـنجیـنه هائى اسـت و هرگاه (درب) گنجیـنه ای گـشوده شایسته است ببینی چه چیزی در آن است.

حدیث سی و سوم: دروغ کوچـک

عَنْ أبی جَعفَر علیه السلام قالَ کانَ عَلیُّ بنُ الحُسَینِ صَلَواتُ اللّه ِ عَلَیْهِما یَقُولُ لِوُلْدِهِ:

اِتَّقُوا الْکِذْبَ؛ اَلصّغیرَ مِنْهُ والْکَبیرَ فىکُلِّ جِدٍّ وَهَزْلٍ فَاِنَّ الرَّجُلَ اِذا کَذَبَ فىالصّغیر، اِجَتَرئَ عَلَی الْکَبِر.

[اصول کافى، ج ۳، ص ۳۵.]

امام باقر علیه السلام فرمـود که حضـرت سـجاد علیه السلام بـه فرزنـدانش چنـین می گفـت: از دروغ بپرهیزید، چه دروغ کوچک و چه دروغ بزرگ خواه در امورى جدّى و خواه به شوخى، وقتى زیرا انسان در کارهاى کوچک دروغ بگوید. بر گفتن دروغ هاى بزرگ، گستاخ مى شود.

حدیث سی و چهارم: نشـان منـافـق

عَنْ اَبی حَمزَهَ عَنْ عَلیِّ بنِ الْحُسَینِ صَلَواتُ اللّه ِ عَلَیهِما. اِنَّ الْمُنافِقَ یَنهی وَلایَنتَهی وَیَأْمُرْ بِما لایَأتى وَاِذا قام اِلی الصَّلاهِ اعْتَرَضَ. قُلْتُ یَا ابْنَ رَسُولِ اللّه ِ وَما الاِْعْتِراضُ؟ قالَ:

اَلاِْلْتِفاتُ وَاِذا رَکَعَ رَبَضَ، یُمْسی وَهَمُّهُ الْعَشاءُ وَهُوَ مُفْطِرٌ وَیُصْبِحُ وَهَمُّهُ الْمُّهُ. اِنْ حَدَّثَکَ کَذَبکَ وَاِنْ ائتَمَنْتَهُ خانَکَ وَاِنْ غِبْتَ اغْتابَکَ وَاِنْ وَعَدَکَ اَخْلَفَکَ.

[اصول کافى، ج ۴، ص ۱۱۲.]

ابوحمزه ثمالی از امام سجاد علیه السلام نقل کرده که فرمود: همانا منا نهی می کند و خود را باز می کند، امر می کند و خود انجام می دهد و چون به نماز بایستد «اعتراض» می کند. گفتم ای فرزند رسول خدا «اعتراض» چیست؟ فرمود: روگرانیدن به راست و چپ و چون رکوع کند مثل گوسفند به زمین می خوابد «بعد از رکوع قیام کند» روز را به شب می برد و اندوهی جز شام خوردن ندارد. با اینکه روزه فکر نمی کند و در هر بامدادی جز خوابیدن نیست و حال آن که کم خوابی نکشیده است. اگر با تو سخن گوید، به تو دروغ می گوید. و اگر او را امین شماری، به تو خیانت می کند. و اگر از او پنهان شوی، تو را غیبت کند و اگر به تو دهد، وفا کند کند.

حدیث سی و پنجم: نیـکى و سـتم

عَنْ اَبی حَمزَه عَنْ اَبیجَعْفَرَ وَ عَلِیِّ بنِ الْحُسَینِ صَلَواتُ اللّه ِ عَلَیهِم قالا:

اِنَّ اَسْرَعَ الْخَیرِ ثَوابا اَلْبِرُّ واَسْرَعَ الشَرِّ عُقُوبَهً اَلْبَغْىُ وکَفى بِالْمَرْءِ عَیبا اَنْ یَنْظُرَ فى عُیُوبِ غَیْرِهِ ماَیعْمى عَلَیْهِ مِنْ عَیْبِ نَفْسِهِ اَوْ یُؤذى جَلیسَهُ بِما لایَعنیهِ. اَوْ یَنهَی النّاسَ عَمّا لایَسْتَطیعُ تَرْکَهُ.

[اصول کافى، ج ۳، ص ۲۰۰.]

ابوحـمزه ثمالى از امام باقر و امام سجاد علیهم السلام نقـل کرده کـه فرمـودند: براستى پاداش نیکوکارى «به خویشان و عموم مردم» سریع تر از هر کار خیرى داده مى شود و کیفر ستمکارى «بر مردم یا حاکم اسلامى» زودتر از هر کدام. کارى به انسان مى رسد. و برای مرد همین عیب بس که عیب که در دیگران می بیند در خویش نبیند یا بی جهت همنشین خود را آذر دهد. یا از کارى که خود توان ترکش ندارد، دیگران را نهى کند.

حدیث سی و شش: دعــا و بـلا

عَنِ الرِّضا علیه السلام قالَ:

قالَ عَلِیُّ بنُ الحُسَینِ علیهم السلام: اِنَّ الدُّعاءَ وَالْبَلاءَ لَیَتَرافَقانِ اِلَی یَوْمِ الْقیامَه، اِنَّ الدُّعُّااراالدُّعاءَ وَالْبَلاءَ لَیَتَرافَقانِ اِلَی یَوْمِ الْقیامَهِ، اِنَّ الدُّعُّاارااارااااااااا.

[اصول کافى، ج ۳، ص ۲۱۵.]

امام رضا علیه السلام فرمود: امام سجاد علیه السلام فرمودند: براستی دعا و بلا تا روز قیامت با هم رفاقت و همراهی کنند و همان دعای بلائی را که قطع و مستحکم شده، باز می گرداند.

حدیث سی و هفت: داوری اهـل بیت علیهم ‌السلام

عَنْ حَعیدالهَمدانی قالَ سَأَلْتُ عَلِیَّ بنَ الحُسَینِ علیه السلام:

بِأىِّ حُکْمٍ تَحْکُمُون؟ قالَ: نَحـْکُمُ بِحـُکْم آلِ داودَ، فَاِنْ عَیِینا شیئا تَلَقّانا به رُوحُ الْقُدُس.

[بحارالانوار، ج ۲۵، ص ۵۶.]

حعید همدانى گفته از امام زین العابدین علیه السلام پرسیدم: به چه روشى شما بین مردم قضاوت و حکومت خواهید کرد؟ فرمود: بر روش داورى و حکم خاندان داود علیه السلام و اگر از چیزى ناتوان شدیم، روح القدس به ما الهام مى کند.

حدیث سی و هشت: انحـراف از امـامت

عَن الثُّمالى عَنْ عَلِىِّ بنِ الحُسَینِ علیهم السلام قالَ:

ثَلاثَهٌ لایُکَلِّمُهُمُ اللّه ُ یَوْمَ الْقیامَهِ وَلایَنْظُرُ اِلَیْهِمْ وَلایُزَکیّهِمْ وَلَهُمْ عَذابٌ مـَنَ حَجـَدَ اِماما مـِنَ اللّه ِ اَوْ ادَّعى امِاما مِنْ غـَیرِ اللّه ِ اَوْ زَعَمَ لِفُلانَ وَفُلانٍ فِى اْلإسْلامِ نَصیبا.

[بحارالانوار، ج ۲۵، ص ۱۱۱.]

ابو حمزه ثمالى از امام چهارم علیه السلام نقل کرده که فرمود: سه گروه اند که خداوند در روز قیامت با آنان سخن نگوید و به آنان نظر نکند و ایشان را پاک نسازد و براى آنان عذابى دردناک است:

۱ ـ کسى که امامِ از سوى خدا را انکار کند.

۲ ـ کسى که امامى از سوى غیرِخدا را بپذیرد. و ادّعا کند.

۳ ـ کسى که خیال کند، فلانى و فلانى از اسلام بهره اى دارند.

حدیث سی و نه: مـؤمن در دولت باطل

وَ قالَ زَینُ العابِدین علیه السلام:

ما مِنْ مُؤمِنٍ تُصیـبُهُ رُفـاهیَهٌ فى دَوْلَهِ الْباطِلِ اِلاّ ابْتُلِىَ قَبْلَ مَوْتِهِ بَبِدَنِهِ اَوْ مالِهِ حَتَى یَتَوَفَّرَ حَظُّهُ فى دَوْلَهِ الْحَقّ.

[بحارالانوار، ج ۶، ص ۵۷.]

امام زین العابدین علیه السلام فرمود: هر مؤمنى که در حـکومت باطل به رفـاه برسد، قبل از مرگ گرفتارى جانى یا مالى پیدا مى کند تـا سـهم او در دولت حـق کاهش نیـابد و کامـل از آن بهـره مـند گـردد.

حدیث چهل: بــاغ قـبر

وَ قالَ عَلِیُّ بنُ الحُسَینِ علیهم السلام:

اِنَّ الْقَبْرَ رَوْضَهٌ مِنْ رِیاضِ الجَنَّهِ اَوْ حُفَـرهٌ مِنْ حُفَـرِ النّـیران.

[بحارالانوار، ج ۶، ص ۲۱۴.]

امام سجاد علیه السلام فرمود: هـمانا قـبر بـاغى از باغـهاى بهشـت یا گودالى از گودالهاى آتش جهنم است.

منبع : چهل حدیث « گهرهاى سجادی » علیه السلام‌ ، محمود مهدی پور

منبع : www.jamaran.news
منبع خبر «» است و خبرگزاری پرس پرشیا در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 35439 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09359510666  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه خبرگزاری پرس پرشیا مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری پرس پرشیا در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • ارسال دیدگاه برای این مطلب مقدور نمی باشد!